En kort förlossningsberättelse

0kommentarer


Orkar inte skriva en hel förlossningsberättelse. Så skriver lite kort.
Hade haft ont i ryggen i åtta dagar ondare och ondare för varje dag.
Sen ringde jag upp till förlossningen och dom sa att jag skulle komma in för en kontroll.
Fick göra en CTG-remsa och efter en stund kom han in och sa att jag hade värkar och att bebisenshjärtljud var bra.
Han kom in vid klockan halv ett och sa att han skulle känna på min livmodertapp och då var jag öppen 4cm.
Jag och Tompa fick ett rum. Vi var båda chockade och båda tyckte det känndes overkligt. snart skulle vi bli föräldrar.
Mamma åkte hem och hämtade väskan för vi visste ju inte att vi skulle få stanna kvar.
Fick träffa min barnmorska och undersköterska som jag skulle ha under hela förlossningen.
Så underbart snälla och gulliga var dom.
Laila, barnmorskan kom in vid klockan halv fyra och då var jag öppen 7cm och nu började det göra väldigt ont.
Sen kom hon in vid klockan fem igen och kollade då var jag öpppen 10cm.
Gud nu gjorde det fruktansvärt ont.
Hon tog hål på fosterhinnorna klockan fem över fem, och det bara forsade ut.
Jag hade krystvärkar från klockan halv sex och klockan 18.02 kom våran lilla prins ut.
Tompa klippte navelsträngen.
Han vägde 3.930g och var 51cm lång och huvudomfång 35cm. 


När fick du reda på att du var gravid? 11 Mars -08
Blev det en chock? Både ja och nej
Hur gammal var du? 18 år
Hade du mycket halsbränna? Ja,ganska
Spydde du mycket? Ja dom 3 första månaderna
Hade du mycket foglossning? Nej ingenting
Ditt sf mått som störst? 36cm
Har du fått bristningar? Ja
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Jag trodde det var en pojke
Vad hoppades du på? Både och men mest en pojke
Gick du över tiden? Ja 1 dag!
Födde du för tidigt? Nej
Hur var förlossningen? Både bra och dålig
Blev du sydd?  Ja
Dragen med sugklocka? Nej
Hur många var inne i förlossningsrummet? 5st
Hade du någon nära med dig?  Tompa & mamma
Vilket BB födde du på? Akademiska sjukhuset, Uppsala
Hur stor var bebisen? 3.930g och 51cm lång
Blev det en pojke eller flicka? Pojke
Vad fick den heta? Christopher
Var allting värt det? Ja absolut
Hur mycket gick du upp under hela graviditeten?  11kg

Enligt sm skulle jag få den 14 November och enligt ultraljudet skulle jag få den 15 November.
Men du ville titta ut den 16 November.

Kommentera

Publiceras ej